Välkommen!

Denna sida är tänkt som en inspirations- och informationskälla för er som gillar ekologiskt, vill laga mat till era barn själva och undvika onödiga tillsatser.

Använd rubrikerna ovan och till vänster för att navigera på sidan.

Denna sida hette tidigare alternativbarnmat.se. Jag uppdaterar sällan denna blogg numera då det finns så många andra bra sidor om ämnet nuförtiden. Utforska gärna alla länkar!

Mer om hemsidan och dess uppkomst här.

Dinkelbullar

ca 24-30 bullar eller 2-3 bröd












100 g smör eller 1 dl rapsolja
½ l mjölk eller vatten
50 g jäst
1 ½ tsk salt
ca 7 dl dinkelsikt
5 dl dinkelmjöl fullkorn
Ev ½-1 dl linfrön, valnötter, solrosfrön eller vad du känner för

Smält smöret på svag värme, häll i mjölken och ljumma, alt ljumma försikigt olja och mjölk tillsammans till fingervärme. Smula ner jästen i en degbunke, strö över saltet och häll på lite av degvätskan. Rör om tills jästen är löst & häll sedan på resten av vätskan. Tillsätt först fullkornsmjölet och sen dinkelsikten. Arbeta ihop degen med en trägaffel eller med händerna. När degen släpper bunken har du arbetat tillräckligt. Ha i extra mjöl om det behövs men akta så det inte blir för torrt.

Låt jäsa ca 30 min med handduk över bunken. Häll sedan ut degen på bakbordet och knåda igenom. Ha lite mjöl på bakbordet, men igen – akta så inte degen blir för torr. Dela degen i 3 delar och forma till bröd alternativt rulla ut varje del till en längd och dela i 8-10 lika stora bitar om du vill ha bullar. Lägg på plåt och jäs i 20-30 min.

Grädda mitt i ugnen i 225º 15-20 min (bullar) eller 200º ca 30 min (bröd).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...